Twój Pierwszy Biznes w 10 Krokach (Darmowa Checklista)

Twój Pierwszy Biznes w 10 Krokach

Twój pierwszy biznes może być strzałem w dziesiątkę, ale nie musi. Gdy sam zaczynałem, było ciężko. Mój pierwszy projekt utopiłem już w gimnazjum…

Poniżej przedstawiam Ci darmową checklistę, która pomoże Ci w rozpoczęciu pracy nad Twoim projektem.

Twój pierwszy biznes w 10 krokach (Darmowa Checklista)

1. Zgromadź Kapitał

Jest to podstawowy błąd wielu młodych przedsiębiorców. Bardzo trudno jest pracować nad własnym projektem, bez żadnego kapitału. Nie możesz wróżyć, kiedy Twój biznes zacznie dla Ciebie zarabiać. Masz przed sobą 2 opcje:

  1. Rozpocznij pracę nad Twoim projektem, będąc na etacie.
  2. Oszczędź tyle pieniędzy, żebyś przeżył bez dochodu 3 miesiące.

Opcja numer 1 jest najbezpieczniejsza. Nie martwisz się o pieniądze, bo co miesiąc dostajesz wypłatę. Opcja numer 2 jest bardziej ryzykowna – ustalasz sobie czas (w tym przypadku 3 miesiące), w którym biznes musi zacząć zarabiać. Im więcej oszczędzisz, tym większy komfort psychiczny, ale osobiście polecam Ci opcję numer jeden.

Dzięki dobrym decyzjom, Twoje pieniądze będą dla Ciebie zarabiać.

2. Sprawdź Swój Pomysł

Ile razy myślałeś, że Twój biznes będzie kolejnym Facebookiem lub Snapchatem, a okazał się tylko pomysłem wartym 0 zł?

Jeżeli nie masz doświadczenia w biznesie, ciężko jest Ci oszacować trafność Twojego pomysłu. Opowiedz o nim komuś z branży, z którą jest związany. Uwierz mi, że nikt Ci nie ukradnie pomysłu w ciągu tygodnia. Idź po poradę do kogoś z większym doświadczeniem. Sprawdzaj swoje pomysły. Może pierwsze 5 będzie beznadziejne, a 6 zaskoczy i zrobi z Ciebie milionera.

3. Przygotuj Swój Produkt (Jako MVP!)

I zrób to szybko. Wiele osób tworzy swój produkt w ukryciu przez parę lat, po czym pokazuje go światu i… okazuje się, że nigdzie go nie sprzedadzą.

Przygotuj wersję MVP swojego produktu. MVP (z ang. Minimal Viable Product) to działająca wersja, posiadająca wystarczającą liczbę funkcjonalności do zebrania feedbacku od potencjalnych klientów.

Chodzi o taką wersję produktu, która nie musi ślicznie wyglądać, mieć w sobie fajerwerków i tysiąca animacji, ale ma działać. Ma dostarczyć Twojemu klientowi wartość, a Ty zobaczysz czy produkt może się przyjąć.

4. Określ Grupę Docelową

To jest punkt który najczęściej pomijają młodzi przedsiębiorcy (w tym ja). Twój pierwszy biznes nie może być “dla każdego”. Bo jeżeli coś jest dla każdego – to jest dla nikogo.

Zastanów się, kto jest Twoim idealnym klientem. Określ jego cechy. Wiek, płeć, ile zarabia, gdzie mieszka, jego zainteresowania, gdzie przebywa w internecie itd. Kiedy będziesz kierował swoje działania (marketingowe, sprzedażowe, wybory designu) do konkretnego przykładu, łatwiej będzie Ci dobrać odpowiednie rozwiązania.

Idealny klient bloga Nauka Biznesu

5. Przygotuj Biznesplan

Prowadzenie biznesu bez biznesplanu jest ciężkie i nieefektywne. Po co robisz coś, jeżeli nie wiesz, po co to robisz?

Musisz jasno określić swoje cele. Ile chcesz sprzedawać w skali roku, miesiąca, tygodnia, jednego dnia. Poświęć chociażby 30 min jednego dnia na zaplanowanie Twojego biznesu. Zaplanuj sprzedaż. Zaplanuj marketing. Zaplanuj rozwój produktu.

Planowanie nie będzie wymagało od Ciebie dużego czasu. Określenie kierunku, w jakim ma rozwijać się Twój biznes – jest bardzo ważne do rozwoju Twojego przyszłego przedsiębiorstwa. Jasne, osiągalne cele to klucz do sukcesu.

Biznesplan
Zacznij tworzyć biznesplan chociażby na kartce papieru.

6. Dobierz Odpowiednie Narzędzia

Dużo osób myśli, że muszą mieć najlepszy aparat w sklepie, żeby robić świetne zdjęcia. Nie zgadzam się z tym.

Tak samo jest w biznesie. “Gdy kupie X/Y/Z to będę lepiej pracował” czy na pewno? Żyjemy w czasach, gdy mamy dużo rozwiązań open-source, darmowych. Nie zawsze musisz wydawać 5000 zł na pierwszą stronę internetową, gdy możesz zrobić to za darmo w generatorze stron. Better done than perfect. Na samym początku Twojego projektu nie wydawaj kapitału na niepotrzebne rzeczy. Pomyśl, zanim coś kupisz.

Na końcu wpisu (lub klikając tutaj) możesz pobrać 9 narzędzi, dzięki którym ja byłem w stanie założyć firmę w wieku 18 lat.

7. Zorganizuj Zespół (Tylko Jeśli Go Potrzebujesz!)

Częsta pułapka. Czy na pewno, potrzebujesz 3 programistów, 5 marketerów i 1 specjalistę od social media w pierwszym dniu Twojej działalności gospodarczej?

Twój pierwszy biznes NIE MUSI być oparty o 10 pracowników. Może być tylko o Ciebie. Zastanów się, czy warto pchać się w koszty zatrudnienia nowych pracowników, jeżeli Twój projekt jeszcze nie zarabia. Jednym wyjściem, jest poproszenie Twoich znajomych o pomoc. Sam pierwszą firmę budowałem na podstawie zaufania i pomocy moich przyjaciół, bez których NS Code by w tym momencie nie istniało.

Na ten moment współpracuje ze mną 8 osób.

8. Znajdź Swojego Mentora

Uważam, że posiadanie mentora jest bardzo niedocenionym zasobem.

Osoby, które w danej dziedzinie odniosły już sukces, mają dużo więcej doświadczenia niż ja i Ty. Spróbuj zrobić research i dowiedzieć się o osobach związanych z Twoja branżą. Napisz do nich. Poproś o 10 min rozmowy, zdobądź kontakt. Przedstaw im swój pomysł i poproś o radę, pomysł, opinię. Takie osoby mogą mieć niesamowity wpływ na Twoje decyzje. Może akurat znajdziesz swojego Business Angel?

9. Zaplanuj Działania Marketingowe

Punkt mocno związany z numerem 4 oraz 5.

Kiedy określisz swojego idealnego klienta i sporządzisz biznesplan, musisz pomyśleć nad działaniami marketingowymi. Musisz rozróżnić marketing od sprzedaży. Marketing ma za cel zbudować markę. Markę, przez którą ludzie będą ufali Twoim produktom i Twojej osobie. Marketing jest grą długo terminową. Wybierz odpowiednie dla Ciebie medium (np. video, tekst, audio), platformę (np. Youtube, Instagram, Facebook), po czym regularnie publikuj content, który będzie dawał Twoim potencjalnym klientom wartość.

Instagram NS Code
2 razy tygodniowo wrzucamy post na instagrama NS Code

10. Zacznij Sprzedawać

O tym, jak ważna jest sprzedaż pisałem już w 7 podstawowych zasadach budowania firmy.

Sprzedaż jest najważniejszym czynnikiem w biznesie. Bez sprzedaży nie ma pieniędzy, bez pieniędzy nie ma biznesu. Korzystaj z darmowych narzędzi CRM (patrz punkt 6), aby budować sieć Twoich klientów. Pisz maile, publikuj na grupach facebookowych, dzwoń, działaj aktywnie na linkedinie. Musisz sprzedawać, żeby Twój pierwszy biznes mógł zagwarantować Ci stałą pensję.

Książki o sprzedaży, które polecam.

Podsumowanie

Nikt nie mówił, że budowa Twojego pierwszego biznesu będzie łatwa. Dzięki tej checklistcie, wiesz na co zwracać uwagę. Postępuj zgodnie ze swoimi zasadami, nie bój się zadawać pytań mentorom i zbierać opinii od znajomych.

Każdego dnia buduj swoją firmę, a osiągniesz sukces.